Обратното менторство - иновативен модел за управление или намиране на общ език между поколенията?
МЕТРО е сред първите компании от този мащаб, която въвежда модела обратното менторство в България.
Какво е менторството?
Практиката младите и по-неопитни да бъдат наставлявани и напътствани от по-възрастни и по-опитни не е нищо ново под слънцето. Етимологията на думата ментор, която вече е станала нарицателно, идва от гръцката митология и всъщност е лично име. Когато Одисей тръгва за Троя, той оставя верния си приятел Ментор да се грижи за семейството му и да наставлява и възпитава сина му Телемах.
През вековете човешко развитие менторството е приемало различни форми, най-познатата от които е йерархията чирак-майстор. Често майсторът се е превръщал от професионален наставник в житейски ролеви модел и е замествал фигурата на бащата в живота на младите чираци.
В съвременния корпоративен свят менторските програми са често ползван модел за предаване на опит, знания и специфични практики от по-опитни и висшестоящи кадри към по-млади и неопитни служители.
Какво е обратното менторство?
Това е подход, при който старши мениджъри с дългогодишен опит са съветвани по актуални теми от младши, но високоефективни служители на компанията с кратък стаж.
Обратното менторство е със сравнително кратка история – то е популяризирано преди около 20 години от изпълнителния директор на General Electric Джак Уелч като начин за обмен на знания между различните поколения. Това е особено полезно в наши дни, когато поколенията млади служители, израснали в дигитализиран свят, могат да дадат полезни решения на поколението мениджъри, работили в съвсем различна информационна среда.
Защо МЕТРО въвежда обратното менторство в България?
Програмата за обратно менторство силно резонира с корпоративната философия на МЕТРО, че всеки един служител е важен - всички сме уникални и всички допринасяме с нещо различно за успеха на компанията.
„Ние сме ЕДИН МЕТРО Екип и ценим различията – всеки от нас има уникална гледна точка, опит и умения, които ни правят по-силен екип. Добрите идеи могат да дойдат от всеки, независимо от неговата позиция, ранг и положение. С цел да насърчим тази култура, подготвихме програма за „обратно менторство“, чиято цел е да говорим на един език с всички наши служители, така че миналото и бъдещето да се срещнат в настоящето.“, сподели Елена Ценова, директор „Снабдяване“, член на Борда на директорите в МЕТРО и менти в проекта.
Обратното менторство в МЕТРО помага за подобряване на ефективната комуникация, взаимодействие и ангажираност между различните позиции в организацията. Също така насърчава културата на съзнателно приобщаване в компанията и помага за привличането и задържането на таланти от всички поколения.
Какво представлява програмата на МЕТРО България?
Първите наставлявани участници в програмата са самите членове на Борда на директорите на МЕТРО България. За период от 6 месеца всеки от тях има свой ментор, с който заедно се усъвършенстват по конкретни теми. Всеки месец те се срещат на едночасови сесии и обсъждат темите си. Менторите са служители с 2 или по-малко години опит в компанията.
Сред темите, върху които ще се фокусират участниците са: очакванията на поколението Z към работната среда, как да станем по-атрактивни за различните поколения, как ефективно да използваме социалните медии за бизнес развитие, баланс между личния и професионалния живот, дори – за какво трябва да внимава изпълнителният директор на МЕТРО.
В началото на процеса менторите и ментитата се запознават чрез различни игри, което помага да се установят по-неформални отношения и да се заличи йерархията. След това менторите поставят задачи и предизвикателства на наставляваните. Дискусиите в двойките ментор-менти се пазят в строга конфиденциалност.
От наставляваните се очаква да се придържат към начертаните теми и определените цели за развитие, да приемат позитивно обратна връзка и да се ангажират с постигане на желаните резултати от двете страни.
От друга страна менторите трябва да се постараят да осигурят спокойна и подкрепяща среда за задаване на въпроси и започване на дискусии, да дават различна перспектива и да не се страхуват да дават съвети, да споделят умения и да насърчават развитието на наставляваните по определените теми.
Като компания пионер в прилагането на този модел на менторство в България, МЕТРО показва, че вярва във всички членове на своя екип – и опитните, и новите. Така проправя път към споделено учене, което е основата за развитие и инвестиция в най-ценното в компанията – хората.
Получаване на статии подобни на тази
СВОБОДНИ ПОЗИЦИИ
Salary
Местоположение
Boulevard "Tsarigradsko shose", Sofia
Einstieg als...
ohne Führungsverantwortung
Bundesland
Sofia
Beschäftigungsart
Vollzeit
Tätigkeitsbereich
BG Supply Chain
Описание
• Ensure the appropriate goods availability in the stores and the distribution centers • Use the sales forecast in order to plan the stock in the optimum way across the distribution network of the co
Относно
23e3468f-a61f-4958-875c-0684e348959c
Изтича на дата
01/01/0001
Salary
Местоположение
Boulevard "Tsarigradsko shose", Sofia
Einstieg als...
ohne Führungsverantwortung
Bundesland
Sofia
Beschäftigungsart
Vollzeit
Tätigkeitsbereich
BG Supply Chain
Описание
• Analysis of complex logistics processes using internal and external information • Verify the reported logistics cost versus the real executed services • Claims Management between Suppliers, Logist
Относно
a72c20c2-5f0a-4737-a8d0-c53587ff0935
Изтича на дата
01/01/0001
Salary
Местоположение
Boulevard "Tsarigradsko shose", Sofia
Einstieg als...
ohne Führungsverantwortung
Bundesland
Sofia
Beschäftigungsart
Vollzeit
Tätigkeitsbereich
BG Category Management
Описание
• Работа с база данни от артикули • Изготвяне на справки и анализ • Ежедневна комуникация с доставчици и магазини • Техническа подготовка на промоционални активности • Проучване на пазара
Относно
271d4cbb-a040-429d-8cba-d0b74c0a3b0c
Изтича на дата
01/01/0001
Salary
Местоположение
Boulevard "Tsarigradsko shose", Sofia
Einstieg als...
ohne Führungsverantwortung
Bundesland
Sofia
Beschäftigungsart
Vollzeit
Tätigkeitsbereich
BG Supply Chain
Описание
Your tasks: • Provide an accurate customer demand forecast • Enhance the customer demand forecast with marketing intelligence by collaborating with colleagues of other functions. • Align the diffe
Относно
5305849c-ebce-40ae-b2da-54acc886f6ce
Изтича на дата
01/01/0001