JUMP TO CONTENT
Търсене

Обратното менторство - иновативен модел за управление или намиране на общ език между поколенията?

МЕТРО е сред първите компании от този мащаб, която въвежда модела обратното менторство в България.

Какво е менторството?

Практиката младите и по-неопитни да бъдат наставлявани и напътствани от по-възрастни и по-опитни не е нищо ново под слънцето. Етимологията на думата ментор, която вече е станала нарицателно, идва от гръцката митология и всъщност е лично име. Когато Одисей тръгва за Троя, той оставя верния си приятел Ментор да се грижи за семейството му и да наставлява и възпитава сина му Телемах.

През вековете човешко развитие менторството е приемало различни форми, най-познатата от които е йерархията чирак-майстор. Често майсторът се е превръщал от професионален наставник в житейски ролеви модел и е замествал фигурата на бащата в живота на младите чираци.

В съвременния корпоративен свят менторските програми са често ползван модел за предаване на опит, знания и специфични практики от по-опитни и висшестоящи кадри към по-млади и неопитни служители. 

Какво е обратното менторство?

Това е подход, при който старши мениджъри с дългогодишен опит са съветвани по актуални теми от младши, но високоефективни служители на компанията с кратък стаж.

Обратното менторство е със сравнително кратка история – то е популяризирано преди около 20 години от изпълнителния директор на General Electric Джак Уелч като начин за обмен на знания между различните поколения. Това е особено полезно в наши дни, когато поколенията млади служители, израснали в дигитализиран свят, могат да дадат полезни решения на поколението мениджъри, работили в съвсем различна информационна среда.

Защо МЕТРО въвежда обратното менторство в България?

Програмата за обратно менторство силно резонира с корпоративната философия на МЕТРО, че всеки един служител е важен - всички сме уникални и всички допринасяме с нещо различно за успеха на компанията.

„Ние сме ЕДИН МЕТРО Екип и ценим различията – всеки от нас има уникална гледна точка, опит и умения, които ни правят по-силен екип. Добрите идеи могат да дойдат от всеки, независимо от неговата позиция, ранг и положение. С цел да насърчим тази култура, подготвихме програма за „обратно менторство“, чиято цел е да говорим на един език с всички наши служители, така че миналото и бъдещето да се срещнат в настоящето.“, сподели Елена Ценова, директор „Снабдяване“, член на Борда на директорите в МЕТРО и менти в проекта.

Обратното менторство в МЕТРО помага за подобряване на ефективната комуникация, взаимодействие и ангажираност между различните позиции в организацията. Също така насърчава културата на съзнателно приобщаване в компанията и помага за привличането и задържането на таланти от всички поколения.

Какво представлява програмата на МЕТРО България?

Първите наставлявани участници в програмата са самите членове на Борда на директорите на МЕТРО България. За период от 6 месеца всеки от тях има свой ментор, с който заедно се усъвършенстват по конкретни теми. Всеки месец те се срещат на едночасови сесии и обсъждат темите си. Менторите са служители с 2 или по-малко години опит в компанията.

Сред темите, върху които ще се фокусират участниците са: очакванията на поколението Z към работната среда, как да станем по-атрактивни за различните поколения, как ефективно да използваме социалните медии за бизнес развитие, баланс между личния и професионалния живот, дори – за какво трябва да внимава изпълнителният директор на МЕТРО.

В началото на процеса менторите и ментитата се запознават чрез различни игри, което помага да се установят по-неформални отношения и да се заличи йерархията. След това менторите поставят задачи и предизвикателства на наставляваните. Дискусиите в двойките ментор-менти се пазят в строга конфиденциалност.

От наставляваните се очаква да се придържат към начертаните теми и определените цели за развитие, да приемат позитивно обратна връзка и да се ангажират с постигане на желаните резултати от двете страни.

От друга страна менторите трябва да се постараят да осигурят спокойна и подкрепяща среда за задаване на въпроси и започване на дискусии, да дават различна перспектива и да не се страхуват да дават съвети, да споделят умения и да насърчават развитието на наставляваните по определените теми.

Като компания пионер в прилагането на този модел на менторство в България, МЕТРО показва, че вярва във всички членове на своя екип – и опитните, и новите. Така проправя път към споделено учене, което е основата за развитие и инвестиция в най-ценното в компанията – хората. 

Търсене

Предложения за работа